BlitzKrieg Index du Forum
  BlitzKrieg
Bienvenue sur le forum de discussion de la règle de jeu BlitzKrieg
 
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

Division légère mécanique en Tunisie

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    BlitzKrieg Index du Forum -> Armées et organisations
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Xavathor
Maréchal
Maréchal


Inscrit le: 26 Déc 2008
Messages: 557

MessagePosté le: Lun Juil 18, 2016 1:11 pm    Sujet du message: Division légère mécanique en Tunisie Répondre en citant

Salut,

J'ai besoin d'aide...je ne trouve nulle part la composition précise de la Division légère mécanique qui a combattu durant la campagne de Tunise, rattachée au XIXème corps, ni la composition de ses équipements.

J'ai dans la tête le 5ème, le 6ème et le 12ème régiments de chasseurs d'Afrique...mais je n'en suis pas certain et/ou oublie sans doute des choses...

Le 12ème avait des Somua avant qu'ils ne soient remplacés par des Valentine. (ça c'est sûr!)
Quid des autres engins blindés? R35? D1? H35? H39? Automitrailleuses?
Les FT servaient de défense statiques sur points d'appuis et aérodromes.
Des unités?

Question
_________________
http://fumbles.forumactif.net/

http://xavathor-s-show.over-blog.com/
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Demarkation
Maréchal
Maréchal


Inscrit le: 26 Mai 2008
Messages: 2173
Localisation: Oise

MessagePosté le: Lun Juil 18, 2016 2:28 pm    Sujet du message: Re: Division légère mécanique en Tunisie Répondre en citant

Xavathor a écrit:
Salut,


J'ai dans la tête le 5ème, le 6ème et le 12ème régiments de chasseurs d'Afrique...mais je n'en suis pas certain et/ou oublie sans doute des choses...

Le 12ème avait des Somua avant qu'ils ne soient remplacés par des Valentine. (ça c'est sûr!)


Ce n'est pas de 12ème RCA qui a ensuite été intégré à la 2ème DB ?

Surnommé parait-il le "12ème Nazi" en raison de ces origines "vichyssoises" Very Happy Wink
_________________
"Ma droite est tournée, ma gauche est menacée, mon centre est enfoncé, la situation est excellente, j'attaque !"
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Xavathor
Maréchal
Maréchal


Inscrit le: 26 Déc 2008
Messages: 557

MessagePosté le: Lun Juil 18, 2016 2:40 pm    Sujet du message: Répondre en citant

Je crois bien que si Very Happy
Mais ce n'était pas très gentil car ils ont quand même attaqué des Tigre avec...des Somua, et n'ont pas combattu contre les alliés!
_________________
http://fumbles.forumactif.net/

http://xavathor-s-show.over-blog.com/
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
MadMat
Maréchal
Maréchal


Inscrit le: 03 Avr 2009
Messages: 595

MessagePosté le: Lun Juil 18, 2016 6:00 pm    Sujet du message: Re: Division légère mécanique en Tunisie Répondre en citant

Demarkation a écrit:
Surnommé parait-il le "12ème Nazi" en raison de ces origines "vichyssoises" Very Happy Wink

Je lui connaissais le surnom de "Royal Nazi", j'imagine qu'il y a eu des variations sur ce thème ... Smile

Concernant la Brigade Légère Mécanique (et pas Division):


L'Afrique du Nord dans la guerre: 1939-1945, Christine Levisse-Touzé.


La France dans la guerre de 39-45, Pierre Montagnon.

Apparemment, ce recueil de témoignages traite largement de la B.L.M.

Pour sa composition, j'ai trouvé ça:
Citation:
Brigade Légère Mécanique – aux ordres du Général TOUZÉ du VIGIER, puis SAINT-DIDIER (rejoint le 19ème Corps le 18 novembre 1942, dissoute le 28 février 1943) :

Comprenant :

- 2 bataillons de chars (BCC),

- Véhicules blindés (AM Laffly - AMD),

- Motocyclettes,

- Infanterie motorisée,

provenant des :

- 2ème Régiment de Chasseurs d’Afrique,

- 5ème Régiment de chasseurs d’Afrique,

- 9ème Régiment de Chasseurs d’Afrique,

- 68ème Régiment d’Artillerie (support éléments motorisés 75mm),

- Batterie anti-chars et quelques 25mm anti-aériens.
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
MadMat
Maréchal
Maréchal


Inscrit le: 03 Avr 2009
Messages: 595

MessagePosté le: Lun Juil 18, 2016 6:23 pm    Sujet du message: Répondre en citant

SUITE ...

J'ai également trouvé ça sur ce site anglophone:

Citation:
In Tunisia, the ex-Vichy tanks fought quickly against the Axis forces, for example the old Renault D1 tanks.

After the Armistice 107 Renault D1 remain in North Africa. The battalions are disbanded and part of the tanks (20) is hidden to the Axis while part (87) is stored and under control of the Italians.
After negotiations in 1941, 62 of these tanks are at first given back to the Vichy, officially for the defense against the allied attacks. A few months later the creation of the tank squadrons is authorized by the Italians, officially only 2 squadrons in the 2e RCA but additional squadrons are formed secretly.

The Renault D1 tanks in the Vichy Army in North Africa can initially be found:
- In the 2e RCA (45 tanks)
- In the Hussein-Dey cavalry school at Algiers (probably 2 tanks)
- In the 4e RCA (15 tanks)
- In the 5e RCA (20 tanks) – grouped secretly

1) The 2e RCA is composed by:
- 1st mechanized squadrons group: 1st and 2nd reconnaissance squadrons (18 Laffly 50AM armored cars and motorcycles)
- 2nd motorized infantry squadrons group : 3rd and 4th motorized infantry squadrons
- 3rd tank squadrons group: 5th and 6th tank squadrons forming the so-called GEC (Groupe d'Escadrons de Chars) with the tanks from the ex-65e BCC and its 45 Renault D1 tanks

The 2e RCA is part of the BLM (Brigade Légère Mécanique) of Algeria to continue eventually the war. This BLM from Colonel Touzet du Vigier consists initially in:
- 2e RCA
- 9e RCA (4 motorized infantry squadrons) *
- 1 motorized artillery group from 68e RAA
- 1 engineer company
- Signals and services
* formed on 1 July 1941 with the 3rd groups (2 motorized infantry squadrons) from 3e RCA and 5e RCA.

Between November 8-10, 1942, the regiment fought against US troops landing near Oran. Only a reduced squadron of the 2e RCA (6th squadron with 10 D1 tanks) took part to the combats against the Axis forces in Tunisia. The tank component of the BLM is therefore rather weak but on November 14, 1942 the BLM is reinforced by the D1 squadrons from 5e RCA. These Renault D1 tanks will operate on the frontline from December 1942 to February 1943. The BLM was e.g. engaged in the battle of Thala on February 23, 1943. The first actions of Renault D1 tanks are nonetheless to be credited to the 15 tanks of the 7th squadron of the 4e RCA in mid-November 1942. The BLM is assigned to the reserve of the French Army Corps in March 1943 for instruction/training on Valentine tanks. After the Tunisian campaign, 10 Renault D1 tanks remain in the 1st squadron of the 8e Groupe de la Garde in Tunis. This will be their last assignment.
Finally, the 2e RCA becomes part of the 1st French Armored Division (1e DB) with US tanks (1 light tank squadron and 3 medium tank squadrons). The 1e DB will land in southern France and takes part to the battles in France, Germany and Austria in 1944-1945. Tanks from the 2e RCA (detachment of Lieutenant de Loisy) are the first allied ground troops reaching the Rhine on November 19, 1944 (at Rosenau, north of Huningue, next to Mulhouse).

2) The 4e RCA (Colonel Le Couteulx de Caumont and Lieutenant-Colonel Jousseaume de la Bretesche on February 1, 1943) is composed by:
- 1st mechanized squadrons group (Chef d'escadrons Klobukowski): 1st and 3rd reconnaissance squadrons (15 Laffly 50AM, 15 Laffly 80AM armored cars and motorcycles)
- 2nd horse mounted cavalry squadrons group (Chef d'escadrons de Lambilly): 2nd and 3rd horse mounted cavalry squadrons
- 3rd horse mounted cavalry squadrons group (capitaine E. Pinsard): 5th and 6th horse mounted cavalry squadrons
- 7th tank squadron (15 Renault D1 tanks) and 21st motorcycle squadron. A 4th squadrons group is formed in March 1943 with the 7th tank squadron alongside 21st motorcycle squadron.

The 4e RCA is the only regiment that still contained elements of horse mounted cavalry. As said before, the 4e RCA is also the first former Vichy Army in North Africa armored unit to fight the Germans during the battle of Medjez-El-Bab on November 19-20, 1942. The regiment also took part to other battles: Djebel Mansour, El Aroussa (December 18, 1942), Siliana (January 20, 1943), Ouenza (February 25, 1943) and Gambetta (April 17, 1943).
The regiment leaves his horses in March 1943. In late 1943 the regiment is used to recover enemy equipments in the Cap Bon and is later reorganized in a tank regiment with 1 light and 3 medium tank squadrons with US equipment. The regiment is assigned to 3rd French Armored Division (3e DB).
The incomplete 3e DB is disbanded on September 1, 1944, with elements dispatched to France shortly afterwards as reinforcements and replacements for the 1e DB. The 4e RCA becomes in September 1944 the tank training centre for the French 1st Army (Centre d'Instruction de l'Arme Blindée de l'Armée B). In November this CIAB/1st Army is transferred to France. The 3e DB will be formed again in May 1945.

3) The 5e RCA is composed by:
- 1st mechanized squadrons group (Chef d'escadrons J. Rouvillois): 1st and 2nd reconnaissance squadrons (9 Laffly AM50 armored cars, possibly 10 Renault AMR33 light tanks and motorcycles)
- 2nd mechanized squadrons group (Chef d'escadrons Roullins): 3rd reconnaissance squadron (10 P16 Mle1929 armored cars) and 4th reconnaissance squadron (motorcyles)
- 3rd tank squadrons group (Chef d'escadrons Grosjean): 5th and 6th tank squadrons with initially only 20 Renault D1 tanks apparently and crews from the ex-61e BCC. Apparently the strength might have increased to 35-40 tanks.

The 5e RCA is garrisoned in Algeria. A "détachement de marche" was formed with the 1st and 3rd groups under command of Chef d'escadrons J. Rouvillois and moved to Tunisia with the BLM end November 1942 This detachment fought at djebel Zaghouan in April-May 1943 before returning to Algeria.
In March 1943, the tank group receives Valentine tanks. Reorganized in June 1943, the regiment is equipped in October 1943 with US tanks and has 4 squadrons (1 light and 3 medium). It is part of the 5th French Armored Division (5e DB). The regiment lands in southern France in August 1944 and takes part to the liberation of France and the combats in Germany.


On aurait donc, comme engins blindés:
* 2e RCA: chars D1, AM Laffly 50AM.
* 4e RCA: chars D1, AM Laffly 50AM & Laffly 80AM.
* 5e RCA: chars D1 et (peut-être) AMR-33, AM Laffly 50AM & Schneider P16.
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Xavathor
Maréchal
Maréchal


Inscrit le: 26 Déc 2008
Messages: 557

MessagePosté le: Lun Juil 18, 2016 9:59 pm    Sujet du message: Répondre en citant

cool Razz
_________________
http://fumbles.forumactif.net/

http://xavathor-s-show.over-blog.com/
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    BlitzKrieg Index du Forum -> Armées et organisations Toutes les heures sont au format GMT
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
subGreen style by ktauber
Traduction par : phpBB-fr.com